Op safari met rendieren

30 januari 2017 - Apukka, Finland

Vandaag is dan helaaa de laatste dag aangebroken van ons Laplandavontuur.Wij hebben ontzettend genoten en jullie hopelijk met ons.Vanmorgen eerst een echt Fins mes gescoord in de Marttiini fabriek. Ze hadden daar ook mooie rendierhuiden dus Mir er met eentje blij gemaakt. S middags gingen we via (alweer) excursieburo Safartica op weg naar een rendierfarm in de zelfde omgeving als waar we met de husky''s gelopen hadden. Opnieuw waren we zwaar in de minderheid als Westerlingen, want we zaten slechts met z'n tweeën tussen zeker 30 Chinese toeristen!
Na een korte instructie van de gids stapten we met z'n tweeën in een slee die getrokken werd door 1 rendier. Helaas mochten we zelf niet de slee besturen maar ging het in een karavaan door de besneeuwde bossen.
Af en toe kwam het rendier achter ons langszij om te kijken wie er wel niet in die slee zat.
Na een uurtje sleeën weer terug op de farm waar we in zo'n typisch achthoekige hut met een vuur in het midden opgewarmde bessensap en een kaneelkoek kregen.
De gids vertelde veel wetenswaardigheden over het leven als rendierboer (wat vooral in de zomer flink aanpoten is). Ook nog een deel van een gewei gescoord voor weinig en toen weer terug naar Safarctica. Daar hebben we afscheid genomen van de Nederlandse medewerkster en haar er van verzekerd dat we een zeer positieve review op TripAdvisor zouden plaatsen over dit buro met alleen maar vriendelijke en professionele medewerkers zoals onder andere: Petri, Martin en Laura.Vanavond lekker gegeten bij de Mexicaan en de vakantie afgesloten met een cocktail. En dat was dan ons avontuur in Lapland:( .Yep het is supersnel gegaan en morgen helaas weer naar huis.
Een reis om nooit te vergeten.

1. Ellen:
    30 januari 2017
    Ha lieve Wout en Miriam. Mooi te lezen en te zien! We horen en zien t nogmaals graag van jullie live! Een heel goede reis gewenst!! En tot snel. Liefs. Ellen & family
  2. Tonny geeve:
    31 januari 2017
    Fijn dat jullie het zo geweldig hebben gehad groetjes
  3. Patricia:
    1 februari 2017
    Jeetje wat is dat snel voorbij. Ik heb genoten van jullie reisverslag en we gaan snel afspreken om het volledige verhaal te horen en zien. Fijne terugreis XXX